Rozpoznejte zvýšenou hladinu cukru v krvi + 9 tipů, jak si poradit s hyperglykémií

31.12.2019 16:52
9 tipů, jak si poradit s hyperglykémií

Zážitek z dobrého jídla, neodmyslitelně patřícího nejen ke sváteční atmosféře, může zkazit kolísající hladina krevního cukru. Vlivem nadměrné konzumace lákavého sladkého pečiva, cukroví a dalších pochoutek plných cukrů, které se rychle uvolňují do krve, může vzniknout až cukrovka. Jak se pozná zvýšená hladina cukru v krvi a pomocí jakých opatření ji dostat do normálu?

Zvýšená hladina cukru nejen po svátečním hodování

Hladina glykemie se zvýší po každém jídle, nejen po vánočním cukroví. U zdravého člověka se rychle dostane do normálu, u osob s cukrovkou nebo s různými stupni inzulinové rezistence (snížené citlivosti na inzulin) to trvá déle a může to vést k dalším zdravotním problémům. U diabetiků je pravděpodobnější hypoglykemické koma, když přeženou dávku inzulinu.

Když se cukr hromadí v krevním oběhu

Cukry jsou přirozeným zdrojem energie pro lidský metabolismus. Do těla je dostáváme především výživou a ve formě nejrůznějších sloučenin, které se následně přeměňují na glukózu. Potraviny bohaté na cukry rychle štěpitelné na glukózu způsobují rychlejší zvýšení hladiny cukru v krvi – hyperglykémii.

Určité množství cukru v krvi je naprosto přirozené. Za normoglykémii u zdravých osob na lačno je považováno rozmezí 3,9-5,6 mmol/l. U diabetiků se za optimální hladinu glykémie (ke které směřuje terapeutická intervence) nalačno považuje rozmezí 4-6 mmol/l, rozmezí 6-7 mmol/l je hodnoceno jako uspokojivé a nad 7 mmol/l je neuspokojivá hladina glykémie (zdroj: Wikipedia).

Dlouhodobě zvýšená glukóza v krvi není zdravá a může vyústit v chronické onemocnění známé jako cukrovka. Konkrétně jde hlavně o častější cukrovku druhého typu, která se však dá poměrně dobře léčit, a hlavně předcházet jejímu vzniku.

Proč potřebujeme inzulin

A jak to tělo dělá, že si udržuje víceméně stabilní hladinu cukru v krvi? Regulace probíhá pomocí dvojice hormonů – inzulinu a glukagonu. Při nedostatku glukózy během hladovění či sportu zdravý člověk vylučuje více glukagonu, který podněcuje štěpení glykogenu uloženého ve svalech a játrech na glukózu pro získání energie.

V souvislosti se zvýšenou glykémií je důležitější inzulin. Ten je vylučován do krve, kde má za úkol vychytat přebytečnou glukózu z krve a navést ji na tvorbu zásobního glykogenu na horší časy. Problém nastává ve chvíli, kdy je snížena tvorba inzulinu nebo ho tělo nedokáže dostatečně využít. V důsledku špatného fungování inzulinu může dojít k diabetické ketoacidóze, kdy je krev až příliš kyselá. A to může vyústit v kóma až smrt.

Kontrola krevního cukru a doplnění inzulinu při cukrovce.

Kontrola krevního cukru a doplnění inzulinu při cukrovce.

Podle čeho poznáte zvýšenou hladinu cukru v krvi

Hladina krevního cukru se může zvednout na základě přílišné konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem. Například po snědení celého talíře cukroví. Tehdy můžete pozorovat zvýšenou únavu a po chvíli trávení přichází výraznější skok krevního cukru směrem dolů, což může vést k touze po dalším nezdravém jídle.

Nejde o nic závažného, ale časem může dojít k výraznějším příznakům, jako jsou například problémy se zrakem, únava, hubnutí i přes normální příjem potravy a podobně. To už může věštit rozvíjející se cukrovku.

Nejlepším ukazatelem, jak je na tom hladina cukru v krvi, jsou krevní odběry. Glykémii je možné určit i na základě orálního glukózového tolerančního testu, který zjišťuje reakci po aplikaci roztoku glukózy.

Příznaky cukrovky

Cukrovka se většinou rozvíjí pomalu a plíživě. Mezi příznaky, že je něco špatně, patří například následující:

  • Častá žízeň a močení
  • Hubnutí a únava
  • Lehký acetonový zápach
  • Rozmazané vidění

Neléčená cukrovka může být velmi nebezpečná a v akutním případě přejít až do diabetického kómatu a smrti. Pokud máte byť sebemenší podezření, že inzulin nefunguje správně a vaše tělo si nedokáže poradit s cukrem v krvi, navštivte lékaře.

9 tipů, jak snížit cukr v krvi

Pro efektivní snížení cukru v krvi a udržování přirozených hodnot je dobré dodržovat několik režimových opatření a doporučení.

  1. Nízkosacharidové stravování
  2. Omezení konzumace cukru (ze sladkostí, nápojů)
  3. Udržování optimální zdravé hmotnosti
  4. Kvalitní spánek
  5. Více vlákniny v jídelníčku
  6. Pravidelný pohyb a cvičení
  7. Dostatečný pitný režim (hlavně čistá voda)
  8. Dostatek chromu a hořčíku z potravin nebo doplňků stravy
  9. Omezení stresu

Pomocníkem mohou být i doplňky stravy pro slinivku. Jsou na přírodní bázi s využitím bylin používaných pro podobné obtíže ještě v dobách, kdy se o inzulinu vůbec nic nevědělo.

Prevence je nejlepším lékem

Nejlepším řešením hyperglykémie je prevence. Zjednodušeně by se dalo říci, že zde platí všechna doporučení ohledně zdravého životního stylu a jejich dodržováním rozhodně nic nezkazíte.

Nízkosacharidové (lowcarb) stravování

Sacharidy skládající se z cukrů přirozeně zvyšují glykémii. Dietním opatřením s vynecháním určitých potravin výrazně snížíte riziko zvýšeného krevního cukru.

Pro začátek se vyplatí lowcarb krabičková dieta, kdy zjistíte, jaké potraviny do tohoto způsobu stravování patří a díky vyváženému energetickému příjmu nebudete své tělo okrádat o důležité živiny. Zároveň si vyzkoušíte, jak bude vaše tělo reagovat.

Co je v nízkosacharidovém stravování vhodné a čemu se naopak vyhnout, najdete v seznamu povolených potravin. Možná budete překvapeni, že existují recepty na cukrfree vánoční cukroví a variace na klasická nezdravá jídla.

Nízkosacharidové stravování je zdravé a chutné.

Nízkosacharidové stravování je zdravé a chutné.

Glykemický index a další ukazatele povolených potravin

Potíže s hyperglykémií si žádají studium doporučených potravin. Nemusíte se učit žádný seznam, ale stačí porozumět principu.

Glykemický index, který je dohledatelný k většině potravin, je číslo udávající, jak rychle využije tělo glukózu z potraviny. Čím vyšší číslo, tím rychleji je přijatá glukóza uvolněna do krve, odkud je dále využívána. Čistá glukóza má hodnotu 100, ale například kořenová zelenina pouze 10.

Některé vhodné potraviny s nízkým glykemickým indexem:

  • Kořenová zelenina, brokolice, salát
  • Cibule
  • Vlašské ořechy, kešu, arašídy
  • Houby
  • Sója

Pravidelný pohyb pomůže

Při pohybu je jako palivo využívána právě glukóza. Díky tomu se zvýšená hladina krevního cukru opět snižuje. Navíc díky pohybu v kombinaci s vyváženou stravou efektivně bojujete proti nadváze, která představuje rizikový faktor.

 

Herbář ke stažení
Herbář ke stažení
Stáhnout herbář

Herbář  PURUS MEDA

V herbáři najdete všechny účinky více než 50 bylinek.

Stáhnout herbář