Imunita ve střevech

24.10.2020 23:10
Imunita ve střevech

Věděli jste, že střeva jsou největším lidským orgánem? Vždyť taky měří kolem 7 metrů (a jejich plocha je o velikosti tenisového kurtu)! Zdraví střev je pro člověka zásadní, protože vstřebávají důležité živiny. Ve střevech žije více než miliarda různých druhů bakterií (souhrnně je označujeme jako mikrobiom), které se mimo jiné starají o střevní sliznici, aby odolávala průniku patogenů do organismu. Zároveň jsou schopné vytvářet nepříznivé prostředí pro cizorodé bakterie. Tak zajišťují obranyschopnost střev, potažmo celého těla. 

Dobrou zprávou je, že zdraví střev můžeme výrazně ovlivnit my sami. Tím, co jíme, pijeme, jaký životní styl vedeme… Pojďme proto ovlivnit to, co skutečně ovlivnit můžeme. Protože od vnějších vlivů se nikdy nedokážeme úplně distancovat, zejména v aktuální době. Začněme tedy u sebe. Budováním silné imunity

Udržte si střevní mikroflóru v kondici 

Složení mikrobiomu ve střevě se během života mění. Má na něj vliv strava, prodělané nemoci, léky a samozřejmě náš celkový životní styl. Naopak mikrobiom má vliv na metabolismus potravin, což souvisí i s ukládáním tuků. 

Rovnováha střevní mikroflóry je velmi křehká a její narušení často vede k nepříjemným problémům. Většinu lidí však ani nenapadne spojovat si své zdravotní problémy, které se projevují kdekoliv v těle, právě se stavem střev. Přitom právě ve střevech je uloženo 80 % naší imunity

Co nejvíce ohrožuje střeva? 

  • Strava zásadně ovlivňuje zdraví střevStrava má přímý vliv na naše střeva. Dávejte pozor na jednoduché cukry, jejichž přemíra škodí. Najdete je ve sladkostech, slazených nápojích či průmyslově vyráběných potravinách a dochucovadlech. Někomu může škodit také příliš lepku a laktózy (to je však velmi individuální). Snažte se jíst dostatek vlákniny a pestrou stravu
  • Některé typy léků ovlivňují složení střevní mikroflóry - např. antibiotika. Střevům nesvědčí ani dlouholeté užívání hormonální antikoncepce. 
  • Stres omezuje trávicí funkce (ve stresu se tělo soustředí hlavně na „boj” a v boji nepotřebujeme trávit). Dlouhodobý stres pak omezuje tvorbu trávicích šťáv a zhoršuje trávení, oslabuje střeva, a tím celkovou obranyschopnost organismu. 
  • Přílišná čistota. Ano, všeho moc škodí. Už u nejmenších dětí přehnaně dbáme na hygienu a všechno desinfikujeme, nedáváme jim tak možnost vytvořit si imunitu proti běžným bakteriím a virům.  
  • Alkohol zabíjí prospěšné bakterie ve střevech, a narušuje tak střevní rovnováhu. Alkohol také zvyšuje střevní propustnost. 

Co je to střevní propustnost? Nastává tehdy, když je narušena střevní stěna. Toxiny, škodlivé bakterie, a dokonce i částečky nestráveného jídla mohou pronikat do těla. Výsledkem jsou nejrůznější záněty, potravinové alergie až autoimunitní onemocnění. Oslabená střevní stěna také není schopná vstřebávat potřebné živiny, vitamíny a minerály.

Blíží se Vánoce a s nimi i období přejídání. Jak přežít svátky bez břichabolu?

Podpořte střeva probiotiky 

Střevům nejvíce prospívá zdravý životní styl – pohyb, pestrá strava, nestresovat se. Můžete je ale podpořit i vhodnými probiotickými bakteriemi, které potlačují růst hnilobných bakterií a příznivě ovlivňují vstřebávání živin. Tyto bakterie obsahují například jogurty, kefíry, fermentovaná zelenina (kysané zelí), kombucha (fermentovaný nápoj ze zeleného či černého čaje) nebo třeba podmáslí či nakládané okurky. 

 Střeva produkují až 90 % serotoninu neboli hormonu štěstí. Udržujte své střevo zdravé! 


Kam dál?

Slinivka zásadně ovlivňuje trávení Jak přežít Vánoce bez břichabolu

Slinivka zásadně ovlivňuje trávení

Jak přežít Vánoce bez břichabolu

Herbář ke stažení
Herbář ke stažení
Stáhnout herbář

Herbář  PURUS MEDA

V herbáři najdete všechny účinky více než 50 bylinek.

Stáhnout herbář