Škola volá. Vybudujte dětem silnou imunitu

02.09.2021 12:07
Škola volá. Vybudujte dětem silnou imunitu

Září, konkrétně začátek školního roku, bývá hned po Vánocích nejstresovějším obdobím v celém roce. Po klidných letních prázdninách, kdy jsme si užívali sluníčka a všechno plynulo tak nějak pomaleji, přichází šok v podobě nástupu dětí do škol a školek. Změny, shon a stres si vybírají svou daň nejen na rodičích, ale i na dětech.

Nezapomínejte, že…
I pro děti je začátek školního roku velmi stresující. Zejména období spojené s pandemií přineslo mnoho změn, ze kterých je řada dětí nervózní a pociťuje strach, například ze znovuzavedení domácí výuky nebo toho, že v karanténě zapomněli „jak se učit“. Takový organismus je pak daleko náchylnější.

 

První rok bývá nejkritičtější

Nastupuje vaše dítko první rok do školky? Pak se bohužel připravte na to, že imunita dítěte, které do této doby nepřicházelo do kontaktu s tak velkým a rozličným kolektivem, dostává opravdu zabrat. Zároveň se ale posiluje, dozrává a tvoří si protilátky, což je velmi důležité. 

Organismus na začátku školního roku oslabuje ještě spousta dalších věcí – zcela se mění režim dítěte (brzo vstává, má jiný pitný i jídelní režim, netráví tolik času venku), ovlivňují ho změny počasí a v neposlední řadě také stres ze školních povinností. A na scénu se opět dostává imunita.

Začínat s budováním obranyschopnosti 1. září už je pozdě (ale lepší pozdě než nikdy). Pěstujte ji během celého roku, a to zejména u těch nejmenších. Jak na to? 

Otužování a pohyb

Jedním z nešvarů, který dává (nejen) dětské imunitě zabrat, jsou přetopené místnosti a zbytečně moc vrstev oblečení. Že venku prší, sněží nebo fouká vítr? To rozhodně není důvod, aby dítě zůstávalo doma. Neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení. Dítě by na sobě mělo mít jen o jednu vrstvu oblečení více než dospělý. Není tedy potřeba ho „nabalovat“ o moc víc než sebe. Doma stáhněte topení, nepřetápějte (ocení to i váš rozpočet na domácnost). Imunitu posiluje také otužování – pro děti je ideální párkrát za týden vlažná sprcha.

Důležitý je také pravidelný pohyb. Dítě by mělo strávit minimálně hodinu denně aktivním pohybem, na což tělesná výchova ve škole nestačí. Pokud tedy nechodí na sportovní kroužky, věnujte se společným aktivitám na čerstvém vzduchu. Pohyb nejen podporuje imunitu, ale pomáhá odbourávat napětí a stres.

Děti potřebují pravidelný pohyb

 

Vyvážená strava

S pestrou stravou vám naštěstí školní jídelny pomohou. Svačiny jsou ale na vás. Snažte se připravovat ke svačině to, co dětem opravdu chutná, abyste předcházeli tajným návštěvám školních kantýn, které často končí sušenkou v ruce a svačinou v koši. Součástí svačiny by vždy mělo být ovoce nebo zelenina. 

Na imunitu mají samozřejmě příznivý vliv také vitamíny, minerály a bylinky:

  • Vitamín C (ovoce), E (mléko, máslo, oříšky),
  • železo (červené maso), selen (ořechy, vejce, ovesné vločky, losos, kuřecí, krůtí), zinek (luštěniny, houby, vaječný žloutek),
  • podběl lékařský, kopřiva dvoudomá, divizna velkokvětá, třapatka (Echinacea), třezalka tečkovaná, heřmánek pravý, máta peprná, jitrocel kopinatý, bez černý, lípa srdčitá,
  • zázvor, česnek, kmín, koriandr, fenykl, rozmarýn.

Vitamíny a minerály můžete případně dětem dodat prostřednictvím vhodných doplňků stravy. Stejně tak jim v době, kdy stonají, prospějí medové sirupy s obsahem bylinek, vitamínů či propolisu.

Dostatek odpočinku

Jak jsme již několikrát zmínili, začátek školního roku (a mnohdy i jeho průběh), je pro děti stresující. A stres oslabuje imunitu. I přes všechny školní povinnosti, kroužky a chvíle na čerstvém vzduchu je potřeba myslet na to, že děti potřebují také odpočívat

Základem je kvalitní a dostatečně dlouhý spánek. Předškoláci by měli spát 12 hodin, děti na prvním stupni zhruba 10 hodin. Kvalitu spánku hodně ovlivňuje modré světlo – snažte se, aby se děti minimálně hodinu před usínáním nekoukaly do obrazovky televize, počítače či mobilu.

Neplánujte dětem každou minutu jejich dne. I ony potřebují čas pro sebe. Aby si hrály, jak chtějí, odreagovaly se nebo prostě chvíli nedělaly nic.

 

Naučte děti základní hygienické návyky

Děti a hygiena

Hlavně v posledním roce, v období pandemie, se ukázalo, jak moc je důležitá hygiena. Ve škole jsou spolu děti zavřené v jedné, nepříliš větrané, místnosti, ochutnávají od sebe svačiny, obědy, pijí z jedné lahve… Naučte proto své děti ještě před nástupem do školy základní návyky, především mytí rukou před i po jídle a zakrývání dýchacích cest při kašli / kýchání. I takovéto maličkosti mohou děti ubránit před věčným stonáním.


 

Co dál číst?

 

7 tipů, jak posílit imunitu

 

Chřipková epidemie – jak se ubránit a zvítězit

7 tipů, jak posílit imunitu

Epidemie – jak se ubránit a zvítězit

 

Herbář ke stažení
Herbář ke stažení
Stáhnout herbář

Herbář  PURUS MEDA

V herbáři najdete všechny účinky více než 50 bylinek.

Stáhnout herbář